010-33 00 123

Mån-Fre 08:00-20:00

Kalendern laddas...
Powered by Booking Calendar
-
Tillgänglig
 
-
Bokad
 
-
Reserverad
·
 
-
Delvis bokad
 
-
Ej Tillgänglig





uthällda mynt

Felaktig fordran

Det är inte helt ovanligt att du får en felaktigt ställd fordran mot dig, exempelvis genom att ett företag skickar dig en felaktig faktura. Kanske är beloppet felaktigt, avser fel tjänst eller vara eller liknande. Det är av stor vikt att du är säker på att det rör sig om en riktig fordran och att den är fullständigt korrekt. Om du anser att det riktade kravet mot dig är felaktigt ska du bestrida betalningskravet. För det fall kravet enbart är delvis felaktigt, kan du full-göra åtagandet i det avseende du anser att det är riktigt, och i övrigt bestrida det.

Vad ska jag tänka på om jag har fått en felaktig fordran?

För det fall att du anser att kravet är felaktigt bör du direkt vända dig mot borgenären (om det rör sig om krav på betalning av ett lån) eller mot företaget som har skickat dig en faktura. Nedan följder en tre-stegsmetod som du bör checka av när du invänder mot en felaktig fordran.

Tre värdefulla tips

Asset 5ldpi

Bestrid kravet på ett tydligt sätt

-Vänd dig till den som framställt kravet på en gång. Spara dokumentation som styrker att du har bestritt den felaktiga fordran. Det är viktigt att kunna bevisa att du bestridit fordran för det fall att det blir fråga om prövning i allmän domstol. 

-Klargör tydligt vilken fordran bestridandet avser (exempelvis fakturanummer).

-Motivera ditt bestridande kortfattat.

Asset 5ldpi

Bestrid fordran i dess helhet

-Påminnelser behöver inte bestridas om du bestridit fordran i dess helhet från början.

-Bestrid inkassokrav om du får ett sådant.

-Bestrid eventuella betalningskrav från Kronofogdemyndigheten.

Asset 5ldpi

Vänd dig till domstol i sista led

Om fordringsägaren fortsätter framställa krav bör du vända dig till domstol.

Kontakta oss

Har du en juridisk fråga? Tveka inte att kontakta oss. Vi inleder alltid vår konsultation med 15 min kostnadsfri bedömning av ditt ärende för att sedan föreslå en väg framåt.

Nybrogatan 77, Stockholm

010-33 00 123

info@lexius.se