Strandskyddet syftar till att långsiktigt:
Trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden
Bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten
Kontakta oss
Har du en juridisk fråga? Tveka inte att kontakta oss. Vi inleder alltid vår konsultation med 15 min kostnadsfri bedömning av ditt ärende för att sedan föreslå en väg framåt.
Nybrogatan 77, Stockholm
010-33 00 123
info@lexius.se

Strandskyddsområde
Strandskyddet gäller 100 meter innanför strandlinjen och 100 meter ut i vattnet. Strandskyddet omfattar både bebyggda och obebyggda fastigheter. Strandskyddet kan utökas till 300 meter i vardera riktningen.
Inom områden med detaljplan kan dock förhållandena vara annorlunda. För att vara säker på vad som gäller, kontakta bygglovenheten i din kommun om du är osäker på om din fastighet omfattas av strandskyddat område.
Vad är strandskydd?
Det är viktigt att tänka på att strandskyddet i svensk lagstiftning är utformat som ett förbud mot att vidta åtgärder inom strandskyddsområdet, dvs. 100 från strandlinjen både upp på land och ut i vattnet.
Inom det strandskyddade området är de flesta åtgärder förbjudna, som t.ex. att uppföra nya byggnader, ändra byggnaders användningssätt samt att utföra grävningsarbeten eller något som gör det svårare för allmänheten att beträda ett område.
Du får t.ex. inte fälla träd, uppföra en brygga, anlägga sandstrand eller gräsmatta, inte heller sätta upp staket eller förbudsskyltar. Det är dessutom förbjudet enligt strandskyddslagen att utföra en åtgärd som väsentligen förändrar livsvillkoren för djur och växtarter.
Strandskyddsdispens
Om man som privatperson vill t.ex. bygga en bastu eller uppföra ett båthus eller vidta någon annan åtgärd inom strandskyddsområdet så måste man ansöka hos kommunen om strandskyddsdispens, alltså dispens från förbudet att vidta åtgärder inom strandskyddat område.
Den första juli 2009 skedde förändringar av strandskyddsbestämmelserna. Syftet med dessa var att stärka strandskyddet, framför allt genom att nybyggnation begränsades i landets mest exploaterade kustområden, som exempelvis Stockholms skärgård. Detta medförde alltså en skärpning av gällande regler, vilket i sin tur gjorde det svårare för privatpersoner att kunna vidta åtgärder inom strandskyddsområde.
Kommunen kan medge dispens från förbuden i strandskyddslagen, men endast om det finns särskilda skäl (särskilda skäl framgår av miljöbalkens 7 kap 18 c §). Det är alltid du som ansöker om strandskyddsdispens som ska visa vilket/vilka särskilda skäl som finns samt att förutsättningarna för friluftsliv respektive växt- och djurliv inte förändras.
Observera att även bygglovsfria åtgärder, exempelvis friggebodar, staket och bryggor, kan kräva strandskyddsdispens.
Strandskyddsdispens eller bygglov?
Du måste alltid ha en dispens från förbuden i strandskyddslagen för att kunna bygga inom strandskyddat område. Det är viktigt att notera detta; för att underlätta för dig och minska dina kostnader så ansök om strandskyddsdispens innan du lämnar in din bygglovsansökan.
Ansökan om strandskyddsdispens görs på egen blankett.
Vi på Lexius har lång erfarenhet av att jobba med denna typ av ärenden så kontakta oss så sköter vi all hantering vad gäller strandskyddsdispens och bygglov.
Beslut om strandskyddsdispens
Kommunernas bygg- och miljönämnder prövar strandskyddsärenden. Länsstyrelsen granskar sedan alla dispenser som kommunerna beviljat och har möjlighet att inom tre veckor från beslutet ompröva kommunens beslut, vilket också sker ganska ofta.
Miljö- och friluftsorganisationer som har fler än 2 000 medlemmar har också möjlighet att överklaga beslut om dispens från strandskyddet.
Det är därför av stor vikt vilka skäl du anför som grund för att få strandskyddsdispens. Vi på Lexius hjälper till med att formulera din ansökan så att bästa möjlighet ges för att erhålla strandskyddsdispens.
Översyn av strandskyddet; strandskydd 2020
Regeringen har utsett en särskild utredare som ska ”föreslå författningsändringar och andra åtgärder som medför att strandskyddet görs om i grunden genom en ökad differentiering som tar hänsyn till att tillgången till sjöar och stränder varierar i landet, liksom befolkningstäthet och exploateringstryck.” Uppdraget ska redovisas senast den 30 november 2020.
Det ska bli betydligt enklare att bygga strandnära i landsbygdsområden. Förslagen ska också syfta till att dels förbättra förutsättningar för bostäder och näringsverksamhet främst för småföretagare, besöksnäring och gröna näringar i områden med lågt exploateringstryck, dels bibehålla eller om behov finns förstärka strandskyddet för att värna obrutna strandlinjer, den allemansrättsliga tillgängligheten och miljön i starkt exploaterade områden. Det lokala inflytandet ska öka.
Utredaren ska bland annat:
Identifiera förhållanden utifrån vilka strandskyddsreglerna kan anpassas med hänsyn till att tillgången till sjöar och stränder varierar i landet, liksom befolkningstäthet och exploateringstryck samt förutsättningar för djur- och växtliv och ange hur dessa förhållanden kan mätas och sättas i relation till varandra
Utvärdera den nuvarande strandskyddslagstiftningen med avseende på hur ändamålsenlig, effektiv och legitim dess tillämpning är i olika delar av Sverige
Föreslå åtgärder som ökar lokalt inflytande
Vid behov föreslå ytterligare åtgärder för att uppnå syftena med reformen enligt ovan, samt säkerställa ett differentierat, effektivt, ändamålsenligt och legitimt strandskydd
Föreslå de författningsändringar som krävs i dagens strandskyddsregler för att den variation av skyddsbehov som finns i landet ska få genomslag i strandskyddsreglerna utifrån de skäl som anges inledningsvis
Beakta möjligheten till regelförenklingar
Kontakta Lexius Juridik om du har frågor rörande strandskydd.